Velkommen
Her finder du praktiske informationer og andre nyttige oplysninger, når du og dit barn er nye i Børnehuset Trille-Tumle.
Indkøring i vuggestue
På jeres barns første dag i vuggestuen aftaler vi, hvordan indkøringen skal foregå. En typisk indkøring foregår ved, at I er med jeres barn i vuggestuen i et par timer de første dage. Når jeres barn er tryg i vuggestuen, vil vi bede jer gå en lille tur, så jeres barn prøver at være alene i vuggestuen. Herefter skruer vi mere og mere op for den tid, jeres barn er alene i vuggestuen, indtil jeres barn er kørt helt ind. Vi lægger vægt på et tæt forældresamarbejde. En typisk indkøring vil tage mellem 8-14 dage.
Indkøring I børnehave
I børnehaven aftaler vi på samme måde, hvordan indkøringen skal foregå. Typisk foregår det ved, at I den første dag er til stede i børnehaven sammen med jeres barn et par timer. Fra dag 2 kommer I og afleverer, og så går I i et aftalt tidsrum. Det er igen meget individuelt, hvor lang tid en indkøring varer. Det vigtigste er, at jeres barn oplever en tryg og positiv indkøring. Vi lægger vægt på et tæt forældresamarbejde.
Kommer man fra vuggestuen er indkøringen sket løbende, og børnene har haft et samarbejde med børnehaven. Vi vil, så vidt muligt det kan lade sig gøre, altid flytte børnene i venskabsgrupper. Venskabsgrupper er hvor vi tænker ind at børnene starter i børnehave sammen med andre og ikke alene.
Sådan forløber dagen i Børnehuset
- Vi åbner klokken 06.30 i vuggestuehuset. Her afleveres alle børn - både vuggestue- og børnehavebørn.
Klokken 06.30 - 07.15 spises der morgenmad for de børn, der ikke har spist morgenmad hjemmefra. - 7.30 går børnehaven over i deres hus
- Både vuggestuen og børnehaven holder formiddagssamling. I dette tidsrum vil vi helst ikke forstyrres, så vi henstiller til, at børn ikke afleveres her.
- I vuggestuen spises der eftermiddagsmad i takt med, at børnene vågner fra deres middagslur.
- Klokken 14.00 - 14.30 spises der eftermiddagsmad i børnehaven. Vi læser ofte historier og taler om dagen, derfor er det vigtigt, at I forældre respekterer, at døren er lukket, og at I ikke henter jeres børn i dette tidsrum. Hvis I er nødt til at hente jeres børn i dette tidsrum, bedes I lave en aftale med personalet.
Når daginstitutionen er fyldt op, vil der være ét børnehavehus med fire børnehavegrupper og ét vuggestuehus med fire vuggestuegrupper. I opstartsperioden åbner vi først det ene hus.
Børnenes mad
Der er madordning i Børnehuset Trille-Tumle. Som i alle andre institutioner i Høje-Taastrup kommune vil der på sigt være valg om madordning til børnehaven. I opstartsperioden vil der være madordning i børnehaven ligesom i de andre omkringliggende dagtilbud i klynge-fællesskabet.
Det betyder, at alle børn i Børnehuset Trille-Tumle tilbydes mad i institutionen hele dagen. Vi har ansat to medarbejdere, der styrer køkkenet og laver mad til hele institutionen. Madplaner er ophængt i huset og på Aula.
Har jeres barn allergi, bedes I oplyse dette. Ved allergier skal vi have en lægeerklæring
I Børnehuset Trille-Tumle har vi omlagt kosten til sund og økologisk kost. Vi lægger vægt på, at der i stor udstrækning bruges:
- Økologiske fødevarer
- Sæsonens frugt og grønt - især dansk
- Flere grøntsager - især kartofler og rodfrugter
Vores målsætning er at medvirke til at give børnene en sund og varieret kost, så de får en stor del af de næringsstoffer, de har behov for, for at kunne udvikle sig bedst muligt.
Vi vil desuden lære børnene gode kostvaner, give dem en rolig og hyggelig spisesituation og lære dem gode manerer ved bordet.
Praktiske informationer
Alle børn har en kasse til skiftetøj. Det er vigtigt, at I løbende tjekker, at der er den rette stør-relse og tøj til rette årstid. Det er en god idé, hvis jeres barn har et sæt fleecetøj/termotøj, da det kan bruges til alle overgangsperioder.
Hvis jeres barn bruger ble, skal I selv medbringe bleer fra den måned barnet fylder 3 år.
Når jeres barn har fødselsdag, vil vi rigtig gerne fejre den. Jeres barn må gerne have noget med at dele ud - som for eksempel frugtspyd, boller eller lignende. Vi henstiller til minus sukker.
Vores forældreintra hedder AULA. Her lægger vi beskeder, nyhedsbreve, og meget andet ind. Når du afleverer og henter dit barn skal I selv tjekke ind og ud på komme/gå skærmene. Det er forsat vigtigt, I siger farvel og til personalet.
Hvis jeres barn er syg, vil vi meget gerne vide det. I kan ringe og fortælle at jeres barn er syg, eller I kan selv indtaste det på AULA.