De 6 læreplanstemaer ligger til grund for det pædagogiske arbejde i Børnehuset Trille-Tumle.
Der bliver arbejdet indgående med samtlige læreplanstemaer, og aktiviteterne vil have en tydelig rød tråd til bevægelse og sansning.
Alsidig personlig udvikling
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfa-rer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
§ 3 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Social udvikling
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Social udvikling' skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mal er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
§ 5 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Kommunikation og sprog
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Kommunikation og sprog' skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
§ 7 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Krop, sanser og bevægelse
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Krop, sanser og bevægelse' skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.
§ 9 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Natur, udeliv og science
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Natur, udeliv og science' skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundenhed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og under-søger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
§ 11 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Kultur, æstetik og fællesskab
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Kultur, æstetik og fællesskab' skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
§ 13 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
Fokus på både individ og fællesskab
Alle mennesker kan på forskellige tidspunkter i livet være i en udsat position. I Klynge G arbejder vi i relationer, vi arbejder med det enkelte barn og understøtter det enkelte barn, der hvor barnet er i sin udvikling. Vi skaber differentierede læringsmiljøer, der tager højde for at involvere alle børn, uanset om de er i en sårbar tid i livet eller ej.
Alle børn skal trives, og det sikrer vi ved at understøtte deres nysgerrighed samt troen på, at de selv kan, og at de er gode nok.
Alle børn skal have venner, hvor de sammen kan lære af hinanden, så de udvikler og danner deres egen identitet.
Vi sørger for, at der er hele året, er forskellige pædagogiske læringsmiljøer, både hjemme i husene, på legepladserne og ved ture ud af husene. Vi inddrager børnenes perspektiver, så de får lyst til at deltage uanset forudsætninger. Herved understøttes børnenes leg, og de lærer gennem deres erfaringer og relationen til andre.
Gennem leg og læring udvikles børnene til nysgerrige samskabende mennesker, på trods af forskellige forudsætninger.